ظرایف روابط دختروپسردرقرآن کریم

ظرایف روابط دختروپسردرقرآن کریم

 

 
               ظرایف روابط دختروپسردرقرآن کریم
نگاه کردن:
در غالب موارد نگاه و نظر که امری اختیاری بوده و البته تیری است زهراگین از جانب شیطان،بذرگناه وشهوت رادردل های هرزه کاشته وعزم واراده رادرهم می شکند.دراینجاتکلیف قرآن؛فروبستن دیده ونظرازنگاه به نامحرم است.
خیال پردازی یا ارتباط خیالی:
پس ازآن که هوس از مسیر شوره زارنگاه عبورکردازمعبرسنگلاخ گناه گذشت وبذرودانه اش،درمزرعه دل سبز شد.آیاگناه ومعصیتی صورت گرفته است؟به بیانی روشن تر،آیاباصرف نظراز نگاه هاولبخندهای مفهوم دارآغازین صرف یادکردن ازجنس مخالف نیزحکم خاصی دارد؟
آیه243سوره بقره:«خدا می داندکه شما آنان رابه یادمی آورید»حال آیافکرگناه، نیزگناه است؟عالمان وفقیهان گفته اند:هرچندفکرگناه وتصمیم برگناه مادامی که منجر به گناه نگرددگناه محسوب نمی شود،اماهمین مرزبانان اندیشه قرآنی گفته اند؛تصمیم برگناه وتصویرگناه اثرطبیعی برنهانخانه دل شخص تصویرگرومصمم برگناه دارد.تصمیم برگناه وتصویرگناه به منزله خانه سفیدوگنج اندودی است که درآن آتشی بیافروزند،هرچنداین آتش،همه خانه رادرکام فرونبرداماهمان دودودم آتش،فضای سفیدخانه راتیروتارمی سازد.
گفتگوی دختروپسر:
آیه25سوره قصص:یکی ازآن دودختر(دختران حضرت شعیب)که باشرم وحیاقدم برمی داشت،نزدوی(موسی)آمدوگفت:پدرم تورامی خواندتابرای آب دادن ماپاداشت دهد...
براساس تفسیر آیه فوق برای گفتاردختریاپسردونکته اسای بایددرننظرگرفته شود:
الف)کنترل صداازسوی دختران(ولایحخضعن بالقول:دلبرانه سخن نگفتن)
ب)کنترل برانگیزه هایدرونی ازسوی پسران(بانیت سوءبرخوردنکردن)
خلوت گزینی دختروپسر:
منظورازخلوت گزینی آن است که زن ومردنامحرم درجایی باشندکه کس دیگری جزآنان درآن جانباشندوکس دیگری هم نتوانددرآن مکان واردشود.
سوره مریم ایه16تا18:«ماجبرئیل رانزداوفرستادیم،(جبرئیل)پون آدمی معتدل(راست قامت)براوظاهرشد».
مریم دچاروحشت شد،جوان که بود؟ازکجاآمده بود؟او که همه درهارابسته وپرده راآویخته بود؟مریم گفت:من از تواگرپرهیزگارباشی-به خدای رحمان پناه می برم.کنایه ازاین که اگرتومردمومن وپرهیزگاری باشی نبایدبه خلوت سرای من پابگذاری.این که چرامریم ازمیان هزاران صفتی که خداداردبه رحمانیت اوپناه برده است؟شایدبه آن دلیل باشدکه خلوت گزینی زن ومردنامحرم دریک مکان که کسی دیگری نتوانددرآن مکان راه یابد.دارای آفات وشروری است که درصورت ابتلاشدن بایدتنهاباتوسل به رحمانیت خدا آن هاراجبران کرد.
همین نکته درسوره یوسف بازبانی دیگرواززبان یوسف بازگوشده است.هنگامی که یوسف ازدام های متعددی که زلیخابرسرراه عفاف وتقوای اوگسترده بود؛رهایی یافت بازهم خودراتبرئه شده نمی دانست وشیطان نفس راهمواره درکمین می دید.مگرانکه خدایش به اورحم کند،یوسف گفت:من خودراتبرئه نمی دانم که نفس انسانی پیوسته به بدی هافرمان می دهد،مگرآنکه پروردگارم به من رحم کند.(سوره یوسف آیه52).
بنابرآیات فوق دوشرط برای خلوت گزینی میتوان یافت:اگرشرایط به گونه ای باشدکه کسی جزآن دو،یک دخترویک پسردرآن مکان نباشدوامکان ورودشخص دیگری عملاًممکن نباشد.ماندن آن دختروپسردرآن مکان،مقبول وموردرضایت خداوندنخواهدبودبه هردلیلی که یاشداعم ازعلمی وغیر علمی وخوب است به یادآوریم پندشیطان راکه به موسی گفت:هیچ گاه بازنی که محرم تونیست خلوت مکن،زیراهیچ مردی بازن نامحرم خلوت نمی کندمگرآن که من(خودم که ابلیس هستم ونه دوستان دیگرم)دوست ومصاحب آن دوخواهم بود.(سفینه البحار)
اختلاط وآمیختگی:
امام علی(ع)خطاب به مردم عراق می فرمایند:
ای مردم عراق،خبریافتم که زنان شمادرراه ها،پهلوبه پهلوی مردان می زنندآیاشرم نمی کنید؟درحقیقت آیامنظورامام(ع)واداشتن مردم عراق به رعایت اصول پیشگیری واقدامات تامینی است؟آیادین ازدین باوران خواسته تاباازبین بردن زمینه های اختلاط وهمدوشی که مقدماتی اختیاری هستندزمینه های ارتباط فیزیکی وتماس های بدنی راازبین ببرد؟ممکن است همه این مصلحت اندیشی ها منظورنظرآورنده دین باشد.
البته اصل مطرح کردن تفکیک ورعایت  حفظ حریم وپرهیزازاختلاط وآمیختگی به هیچ وجه به معنای محروم کردن نیمی از پیکره اجتماع زنان ودختران ازحقوق اجتماعی وشرکت دراجتماعات نیست چون رعایت این اصول اختصاص به دختران وزنان نداردکه پسران ومردان رانیزدربرمی گیرد.
شهیدمرتضی مطهری درمساله حجاب می گویند:
سنت جاری مسلمانان اززمان رسول خدا(ص)همین بوده است که زنان از شرکت در مجالس و مجامع منع نمی شده اند،ولی همواره«حریم»رعایت شده است.درمساجدومجامع،حتی درکوچه ومعبر،زن بامردمختلط نبوده است.
آورده اندکه پیغمبراکرم(ص)درزمان حیات خویش اشاره کردکه درِورودی زنان به مسجدازدرِورودی مردان مجزاباشدونیزنقل شده است که پیغمبراکرم(ص)دستورداد:شب هنگام که نمازتمام می شود،اول زن ها بیرون بروند،بعدمردها.
خلاصه آن که:آنچه ازآیات،روایاتوسخن عالمان به دست می آیداین است که روابط زنان ومردان ودختران وپسران اصل برحفظ حریم وپرهیزازاختلاط وآمیختگی است.
مهرومحیت بین دختروپسر:
مهرومحبت خوب وپسندیده است وموردتاکید قرآن مجید می باشد.رفاقت ودوستی بخصوص حفظ ونگهداری ودوام بخشیدن به آن هنر می خواهد.قرآن ازآن جهت که کتاب هدایت است و همه گفتارها و رفتارهارا سمت وسومی دهد،می فرماید:
بایدهمه دوستی هاومهرومحبت هابرای خداباشدوهمچنین برای فردموردنظروعلت آن هم رهنمودهایی ارائه می دهد.موضوع رابطه ودختروپسرورفاقت ودوستی یک زن ومرد نامحرم مخصوصاًدرعصرماودرزندگی امروزی که روابط معاشرت درمحیط های اجتماعی وکاری،اداری وآموزشی وبالاخره درمدارس ودانشگاه هاتنگاتنگ شده از اهمیت درخورتوجهی برخورداراست.
امام علی(ع )می فرمایند:
پاداش مجاهدشهیددرراه خدا،بزرگترازپاداش عفیف پاکدامنی نیست که قدرت برگناه داردوآلوده نمی گردد؛هماناعفیف پاکدامن،فرشته ا ازفرشته هاست."نهج البلاغه حکمت474"

حجاب،تضمین تداوم زیبایی و شرافت است./سپاه313 حجاب، تَلألؤ شبنم بر چهره است/سپاه313

سپاه313"إشعب البحرین ؛یرید اسقاط النظام "


|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5
نویسنده :
تاریخ : سه شنبه 19 بهمن 1389
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: